Το fonipeiraioton.blogspot.gr μεταφέρθηκε στη νέα μας σελίδα www.fonipeiraioton.gr

Θα μεταφερθείτε αυτόματα στη νέα διεύθυνση. Αν αυτό δε συμβεί πατήστε το σύνδεσμο
http://www.fonipeiraioton.gr

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ
WWW.FONIPEIRAIOTON.GR για άμεση ενημέρωση

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2013

Περίπτερο Ναυτικού Ομίλου. Ένα έγκλημα άνευ τιμωρίας


Γράφει ο Στέφανος Μίλεσης

 Το Περίπτερο Ναυτικού Ομίλου στο Νέο Φάληρο (ή Ναυτικό Περίπτερο για συντομία) χτίστηκε το 1906 με σκοπό την εγκατάσταση του Ναυτικού Ομίλου του Νέου Φαλήρου που είχε ιδρυθεί ένα μόλις έτος πριν (1905). Πρώτος Πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Νέου Φαλήρου διετέλεσε ο Πλοίαρχος του Β.Ν. Γ.  Κουντουριώτης ενώ ο Όμιλος βρίσκονταν υπό την προστασία του Βασιλιά Γεώργιου Α΄και είχε ως επίτιμο Πρόεδρο τον Πρίγκηπα Γεώργιο. Ο Ναυτικός Όμιλος από ιδρύσεώς του, ζήτησε την βοήθεια της Εταιρείας Σιδηροδρόμων Αθηνών Πειραιώς που ήταν ο κάτοχος και εκμεταλλευτής των εκτάσεων στο Νέο Φάληρο και η εταιρεία προέβει σε παραχώρηση γης σε σημείο που γειτνίαζε με θάλασσα φυσικά.
Μετά από τη γενναιόδωρη αυτή πράξη ακολούθησε άλλη της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων αυτή την φορά, που προσέφερε για την κατασκευή ενός ναυτικού περιπτέρου ένα αρκετά μεγάλο για την εποχή ποσό. Φυσικά η γενναιοδωρία της Επιτροπής είχε να κάνει με τους επικείμενους Αγώνες που θα γίνονταν στην Ελλάδα του 1906, που ενώ αρχικά έφεραν την ονομασία Β΄Διεθνείς Ολυμπιακοί Αγώνες, αργότερα έγιναν γνωστοί ως «Μεσολυμπιάδα

του 1906».  Για να καταλάβουμε το πόσο σημαντική ήταν η κατασκευή του περιπτέρου αυτού, αρκεί να πούμε ότι στην Αθήνα των 70.000 κατοίκων έφτασαν 50.000 επισκέπτες. Και μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 η Μεσολυμπιάδα του 1906 κρατούσε την πρώτη θέση στην συμμετοχή ελλήνων αθλητών.  Επίσης μόνο στους αγώνες της κωπηλασίας που έγιναν σε αυτό το σημείο, ο αριθμός των ελλήνων αθλητών μόνο έφτασε στους 114 (!) αφού επρόκειτο για τα πληρώματα των σκαφών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Έτσι αφενός η πίεση για την ετοιμασία της «Μεσολυμπιάδας του 1906» και αφετέρου οι προσωπικότητες του Διοικητικού Συμβουλίου

Το Ναυτικό Περίπτερο τότε και σήμερα !



του Ναυτικού Ομίλου και η παραχώρηση γης από πλευράς Εταιρείας Σιδηροδρόμων, συνετέλεσαν ώστε η κατασκευή του περιπτέρου να γίνει άμεσα, από τον εργολάβο Ιωάννη Μαμάη, σε σχέδια του νομομηχανικού Α. Γκίνη. Αλλά και μετά το πέρας της Μεσολυμπιάδας, όλοι οι κωπηλατικοί αγώνες γίνονταν στο Περίπτερο του Ναυτικού Ομίλου άνευ της συμβολής του οποίου ο ναυταθλητισμός θα είχε υστερήσει. Το περίπτερο αυτό χαρακτηρίστηκε ιστορικό. Όμως κάποιοι το πυρπόλησαν το 1983. Πολλά χρόνια πριν την καταστροφή του περνούσα από μπροστά και το αντιμετώπιζα ως κάτι δεδομένο για την περιοχή. Όταν συνέβει η καταστροφή είχα την πεποίθηση ότι θα αποκατασταθεί. Ποτέ δεν πίστεψα όμως ότι θα υπήρχαν άνθρωποι που θα εγκληματούσαν περισσότερο με την πολιτική τους ακόμα και από αυτούς που το πυρπόλησαν. Σήμερα δεν υπάρχει ούτε ίχνος του. Εκτός ότι το εξαφάνισαν μάλλον και ο χώρος που καταλάμβανε όπως διαφαίνεται από παλιές φωτογραφίες της εποχής δεν φαίνεται να είναι ο ίδιος με τον σημερινό. Η ανοικοδόμησή του εντάχθηκε στα Ολυμπιακά έργα του 2004. Φυσικά ούτε αυτό αλλά ούτε και οποιοδήποτε άλλο μέρος που είχε την ονομασία "Πειραιάς" είδε (έστω και σε φωτοτυπία) ούτε ένα ευρώ. Στην πόλη που φιλοξένησε το 1896 τους αγώνες κολύμβησης και άλλα αθλήματα (στο τότε ποδηλατοδρόμιο) και την "Μεσολυμπιάδα του 1906", το 2004 δεν έγινε ούτε ένα άθλημα. Η εγκληματική αδιαφορία των υπευθύνων μετά την πυρπόληση αυτού του έργου τέχνης το οδήγησαν να μετατραπεί σε καταπατημένη έκταση δημοσίων ουρητηρίων. Αλήθεια ποιός είναι σήμερα υπεύθυνος για την κατάντια αυτή;

Τι έγινε με την εξαγγελία του 2003 εκ μέρους της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Αττικής με θέμα"Ανακατασκευή του μνημείου του ξύλινου περίπτερου του ναυτικού ομίλου στο Νέο φάληρο";